בנייה קלה

קישורים ממומנים

מה זה בנייה קלה? למי זה מתאים? מהי עלות בנייה קלה? עד כמה זה עדיף על פני בנייה קונבנציונאלית או רגילה? ועוד שאלות נפוצות על בנייה קלה בכתבה הבאה שלפניכם.

הרבה מאוד אנשים נתקלים במונח בנייה קלה אך לא תמיד מבינים בדיוק מה זה אומר. בכתבה הבאה ננסה לעזור לכם להבין בדיוק מה זה בנייה קלה, מה היתרונות של בנייה כזו, עלויות, טיפים, המלצות וגם רשימה של חברות בישראל המציעות בנייה קלה.

מה זה בנייה קלה?

לא נסבך אתכם עם מונחים מקצועיים אלא ננסה להסביר בכלליות יותר. בניה קלה היא הגדרה לבנייה אשר מורכבת מחלקים קטנים או קלים יחסית הניתנים להובלה ולהרכבה ללא קשר ליסודות הבניין וכך למעשה אפשר לבנות חלקים לבנייה מבעוד מועד ולהוביל ולצרף אותם בשלמותם למבנה. אנשי מקצוע מכנים לעיתים את הבנייה הקלה גם כבנייה מודולרית או בנייה תעשייתית. שיטת הבנייה הקלה נפוצה מאוד בארצות הברית ובאירופה ובשנים האחרונות גם בישראל.

יתרונות בבנייה קלה

היתרון בבנייה קלה הוא מה שהופך אותה לשיטת בנייה נפוצה יותר ויותר. יש כמה יתרונות משמעותיים בבנייה קלה על פני בנייה קונבנציונאלית. הנה כמה מהן:

קלות ומהירות - בנייה קלה היא בנייה מהירה ביותר וחוסכת זמן רב בבניית היסודות של המבנה. ברוב המקרים גם אין צורך בהכנסת כלים כבדים או מנופים רציניים. בנוסף שיטה זו מקצרת את זמן ייצור המרכיבים בצורה משמעותית.

בנייה זולה - עלות בנייה קלה (עליה נפרט בהמשך) זולה באופן משמעותי ביותר על פני בנייה רגילה.

פינוי - שיטת הבנייה הקלה מאפשרת לא להתפנות במהלך העבודה - יתרון משמעותי מול בנייה רגילה שמאפשרת כניסה למבנה רק בתום הבנייה לגמרי.

נקיון ואיכות - בנייה קלה או בנייה מודולרית נחשבת לשיטה נקייה מאוד כמעט ללא אבק ומכיוון שבנייה זו חוסכת הכנסת כלים כבדים למתחם, היא נחשבת גם מומלצת לאיכות הסביבה.

בידוד תרמי ואקוסטי - החומרים מהם בונים בבנייה קלה נחשבים לטובים יותר מבחינת איטום ובידוד מים או רעש.

חסרונות בבנייה קלה

כמו כל דבר, גם לבנייה קלה יש חסרונות מסויימים. למשל:

עמידות - מומחים רבים טוענים שבנייה קלה מחזיקה פחות מעמד לאורך שנים מאשר בנייה רגילה.

בלאי - יש יותר בלאי בבנייה קלה דבר המצריך טיפול באופן קבוע ואפילו עונתי על הבנייה.

ממ"ד - בניית ממ"ד (מרחב מוגן) יש צורך במבנה המוחזק ע"י יסודות ובמקרים רבים בניית ממ"ד באמצעות בנייה קלה מעלה את עלות הבנייה ולעיתים אף הופכת אותו לפחות אטרקטיבי.

עלות בנייה קלה

אחד מהיתרונות הברורים של בנייה קלה היא העלות הזולה ביחס לבנייה קונבנציונאלית. יש כמה פרמטרים שמוזילים את הבנייה קלה:

כמות פועלים - בבנייה קלה יש צורך במספר קטן של פועלים בשטח.
עלות חומרים - העלות של ייצור החומרים ברוב המקרים זולה יותר מחומרים בבנייה רגילה.
מהירות העבודה - זמן העבודה בבנייה קלה הוא קצר יותר ולכן גם זול יותר.
אנשי מקצוע - בשיטת הבנייה המודולרית יש צורך בפחות אנשי מקצוע חיצוניים דבר החוסך תשלום גבוה ביותר.

כמה עולה בנייה קלה?

קשה מאוד לתת מחיר ממוצע לבנייה אשר שונה מבית לבית אך חיפשנו בכל זאת ברשת סוג של תמחור ממוצע עבור בנייה קלה. לפי מה שמצאנו, תמחור בסיסי עבור בנייה קלה לבית סטנדרטי בגודל ממצוע של 100 מ"ר הכולל: ריצוף, גג רעפים, התקנת אינסטלציה, התקנת חשמל, התקנת קירות, והתקנת כלים סניטריים הוא כ-2000 ש"ח למטר מרובע. כמובן שזהו מחיר בסיסי שישתנה למטה או למעלה לפי התוכניות המפורטות של הבית ואם דרושה עבודה נוספת בתשתית או תוספות אחרות.

בנייה קלה משולבת

ישנם חברות המציעות גם בנניה קלה משולבת עם בנייה רגילה. דוגמא מצויינת על סוג הבנייה ומחירים ניתן למצוא באתר של חברת "אלרון הנדסה" שם מציעים לכם מחירון מפורט של בנייה קלה משולבת. למשל: מחיר בנית בית בבנייה קלה משולבת הכולל, יסודות, גג רעפים, ממ"ד, דלתות וחלונות, ריצוף וכלים סניטריים מתחיל ב-450 אלף ש"ח ל-100 מ"ר ומגיע עד לכ-870 אלף ש"ח לבית של 220 מ"ר.

המלצה: שימו לב שבהצעת המחיר מפורט לכם גם מחיר בנפרד עבור תכנון אדריכל ומהנדס קונסטרוקציה, פיתוח (כגון: מים וביוב, חשמל, דוד שמש, אזעקה, מיזוג, פרגולות וכד'), אגרות והיטלים ובדיקות. עיון מעמיק במחירון זה ייתן לכם אינדיקציה מצויינת מה תצטרכו בשביל הבית שלכם וכמה זה יעלה לכם.

שימוש חלקי בבנייה קלה

במקרים רבים משתמשים רק באופן חלקי בבנייה קלה כגון: סגירת מרפסת באמצעות בנייה קלה, בנייה קלה על הגג וכד'

חברות לבנייה קלה

יש לא מעט חברות בנייה בישראל שמתמחות בבנייה קלה. הנה רשימה של כמה מהן:

רותם פסגות - חברה גדולה לעבודות בנייה המציעה את כל סוגי העבודות כגון: הרחבת דירה, בניית שלד, עבודות גמר, חלוקת דירות וגם בנייה קלה.

אסגרד (Asgard) - חברת בנייה גדולה בשיטות טכנולגיות מפותחות במיוחד ומציעה גם בנייה ירוקה.

יעקובי יגאל - חברת בנייה המתמחה בבנייה קלה מעץ ומציעה בנייה של בתי עץ, גגות רעפים, פרגולות ועוד.

מייטק - שלוחה ישראלית של חברת מייטק העולמית המציעה בין היתר קירות פלדה המתאימים לבנייה קלה ועומדים גם בתקן של תמ"א 38.

אלרון - חברה קבלנית לבניית בתים פרטיים ובנייה כפרית. בין היתר מציעה החברה גם בניה קלה משולבת.

רולן - חברה רצינית המציעה בנייה מתועשת ובנייה ירוקה המתאימים לכל סוגי המבנים כמו אולמות, משרדים ובנייה פרטית בשיטת הבנייה הקלה. בנוסף מציעה גם בנייה של מבנים ניידים.

מאמרים קשורים:
פיקוח בנייה
הוספת מעלית
כמה עולה לשפץ דירה?

0 תגובות: